Wednesday, 29 April 2009

Ulangtahun SMKRD ke-35

28 April 2009, SMKRD menyambut ulang tahun ke-35nya dengan suasana sederhana dan dianjurkan oleh Kelab PRS yang dipimpin oleh Kr Lau Tua Beng. Majlis diadakan pada sebelah pagi dengan dimulai dengan nyanyian Negaraku, Ucapan pengetua, pemotongan kek ulangtahun.

Perasmian majlis itu disempurnakan oleh tuan pengetua dengan upacara pemotongan riben dan paparan banner ulang tahun ke-35 SMKRD.

Sedikit info tentang sejarah SMKRD

Sekolah Menengah Kerajaan Rosli Dhoby telah diasaskan penubuhannya pada tahun 1973. Kelahiran SMK Rosli Dhoby bukanlah di tapak sekarang dan kelahirannya juga dikenali dengan nama Sekolah Menengah Kerajaan Bandar Sibu.

SMK Rosli Dhoby, pada awal penubuhannya pernah menumpang di bangunan Sekolah Menengah Bantuan Tung Hua sebelum mendapat bangunannya sendiri di tapak sekarang dengan keluasan tanah 18.55 ekar. SMKRD berpindah ke tapak baru di Jalan Deshon kira-kira 5 km dari pusat bandar pada Januari 1974.

Tahun 1975 telah menjanjikan pelbagai peristiwa bersejarah kepada riwayat hidup sekolah. Tanggal 28 APRIL 1975, menjadi titik sejarah yang sukar dilupakan. YB Menteri Pelajaran ketika itu Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad telah merasmikan pembukaan sekolah ini. Mulai tarikh tersebut juga nama sekolah telah ditukarkan kepada nama baru "SEKOLAH MENENGAH KERAJAAN ROSLI DHOBY". Penggunaan nama baru ini dimbil sempena nama seorang tokoh perjuangan kemerdekaan Sarawak kelahiran Sibu yang bernama Rosli Dhoby. Kini sekolah ini dikenali sebagai Sekolah Menengah Kebangsaan Rosli Dhoby.

Semoga SMKRD akan terus maju jaya dan menjadi sebuah sekolah ulung di Sarawak.

No comments:

Post a Comment